Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /usr/home/safaristudio/domains/safaristudio.pl/public_html/wp-content/themes/layerswp/core/helpers/post.php on line 53 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /usr/home/safaristudio/domains/safaristudio.pl/public_html/wp-content/themes/layerswp/core/helpers/post.php on line 72
Aby osiągnąć sukces w biznesie, należy poświęcić temu wiele czasu i pracy. Jednak bez znajomości własnej grupy docelowej, do której kierujemy ofertę, żadne działania nie przyniosą zamierzonych efektów. Czym właściwie jest grupa docelowa i jak sprawdzić, która jest odpowiednia dla naszego biznesu?
Badania marketingowe, a w szczególności analiza grupy celu jest niezwykle ważnym etapem, który musi mieć miejsce, zanim w ogóle zaczniemy planować strategię marketingową.
Grupa docelowa (target group), inaczej zwana grupą celu to nic innego jak grupa osób, do których kierujemy swoją ofertę , komunikat, a więc są to odbiorcy naszego produktu lub usługi.
Znajomość grupy docelowej stanowi zatem klucz, dzięki któremu będziemy w stanie dobrać odpowiednie techniki i narzędzia marketingowe, które pozwolą nam zrealizować nasze cele biznesowe.
Badanie grupy docelowej ma za zadanie odpowiedzieć na następujące pytania:
Dobór grupy docelowej jest procesem złożonym, uwzględniającym czynniki demograficzne, psychograficzne oraz behawioralne.
Z pewnością każdy przedsiębiorca chciałby trafić do jak najszerszej grupy, jednak warto dokładnie zbadać, kto może być zainteresowany naszym produktem. Największym błędem jest kierowanie komunikatu do osób w różnym wieku, podczas gdy w praktyce jedynie niewielki procent z nich może stać się naszym klientem. Badanie profilu demograficznego ma nam zawęzić grupę pod kątem takich kryteriów, jak wiek, płeć, miejsce zamieszkania, status materialny, stan cywilny, aby wydobyć target, którego potrzeby jesteśmy w stanie najpełniej zrealizować.
Większe znaczenie od czynników demograficznych mają jednak aspekty psychograficzne. To właśnie one mają największy wpływ na nasze decyzje zakupowe, czy preferencje. Warto zatem zbadać styl życia potencjalnego klienta, dowiedzieć się, co na niego działa, jaki jest jego wizerunek. Dzięki temu będziemy w stanie odpowiednio do[pasować komunikat marketingowy i tym samym zaspokoić jego oczekiwania.
Wiedza o zachowaniach klientów to niezwykle ważny element doboru grupy docelowej, choć często pomijany w wielu strategiach. Jego zadaniem jest zbadanie okoliczności, w jakich konsumenci dokonują zakupu naszych produktów, z jaką częstotliwością je nabywają, w jakiej skali, które produkty wybierają. Wiedza ta pozwoli nam zweryfikować nasze cele biznesowe oraz ustalić, które produkty lub usługi przynoszą nam największy zysk. Chodzi bowiem o to, aby przy najmniejszym nakładzie pracy i czasu uzyskać jak największe efekty ( zgodnie z zasadą Pareto 80/20).
Najczęściej wykorzystywaną techniką są badania ilościowe oraz jakościowe za pomocą ankiet, wywiadów, badań grupy fokusowej. Doskonałym sposobem jest również obserwacja uczestnicząca, która polega na tym, iż badacz przebywa w grupie badanych w ich naturalnym środowisku, rejestrując wszelkie ich zachowania, słowa, emocje. Każda informacja uzyskana od badanego jest na wagę złota i może okazać się niezwykle pomocna w naszych późniejszych działaniach.
Pamiętajmy zatem, aby prowadzenie na rynek każdego nowego produktu lub usługi było spójne z grupą docelową, do której kierowana jest oferta. Tylko wówczas nasze działania będą efektywne